Saturday, December 16, 2006

mediation

Did you learn more at school or at home? I happen to have learned many things at school that I still enjoy knowing. I had a very practical father who teached me how to do practical things at home. I have learned much from him too. Feuerstein tells me a very important part of how we learn is through mediation. That is learning through someone else. He teaches this in practice mostly.
I have in my cupboard a good practical book about mediation. I should read it more often, because I sometimes get lost when I try to raise my children. I am not talking about peer mediation, this is something else, namely skills that allow students to intervene in conflict situations.

2 comments:

Boekenbakker said...

Dit leek me een sgeschikte plek om terug te reageren op je comment over 'flow'. T'is wel een grote...

Akkoord, maar dat geldt dan toch enkel zo per onderwerp.
En iedereen heeft dan wel kennis over iets. En dus ook een mening zo ook emoties door die mening. En dan komt de ervaring er ook bij kijken.
Die flow is er dan waarschijnlijk alleen maar omdat je er al herhaaldelijk over (mee) bezig bent geweest. En die woordenbrij die er uit komt , schijnbaar zonder moeite, is volgens mij een mening die je al eens hebt beredeneerd. Waardoor dan die woordenbrij er zo gemakkelijk uitkomt. Het is zoals op school toen je een definitie van iets moest vanbuiten leren. Op het examen komt die er dan vlekkeloos uit.Is dat wat je bedoelt?

In mijn geval is het een individuele taak die ik me opleg. Ik ben iemand met een technische opleiding maar heb altijd al meer willen doen dan bouten aandraaien en lampen aansluiten.
Aangezien mijn ruime fantasie en de kick op verhalen was het doel niet veraf. Maar het is een blog dat een leerproces aantoont. Ik probeer een logische geest (mijn technische kant) te gebruiken om te weten te komen he ik een goeie schrijver kan worden. En daarom hoef ik geen 10 boeken, kassusccesen uit te hebben en lovend door de 'Media' besproken te worden. Nog eens : We zien wel.
Althans bedankt voor je post.

Odile S said...

Hoi boekenbakker,

I´m giving a reply in Dutch.
Ik heb er bewondering voor dat je je begeeft op het verbale vlak terwijl je zelf aangeeft dat je sterke kant op het technische veld ligt. Ik heb nu juist een boek geschreven dat gaat over denkers die beter kunnen denken dan verbaal zijn. Echt een boek voor jou dus... maar nu nog een uitgever zien te vinden. Heb je de discussie gezien over het technisch onderwijs? Die discussie is op veel gebieden bijzonder boeiend. Ik vind dat je een groot voordeel hebt boven andere schrijvers, je kunt schrijven over technische aspecten. Ken je Zen en de kunst van het motoronderhoud? Ik vind dat een heerlijk boek omdat het mij over mijn technische angst heen tilt. Ik kan best bepaalde problemen oplossen (mits ik niet in paniek raak en alle draden doorknip) door logisch te denken. Maar daar heb je het al: ik ben geblokkeerd. Ken je het boek 'conceptual blockbusting'?

*new* item at Chez Odile is the metachat where Creatives and Thinkers meet.

Blog Archive

reciproll

About Me

My photo
I think criticism is positive attention.
PageRank Checker

blogroll writers